Wanneer ze niet op TikTok scrollen, protesteren ze voor de dingen waar ze in geloven of zijn ze op zoek naar nieuwe, crafty hobby’s… Gen Z is een bijzondere generatie, en voor marketers zijn ze behoorlijk moeilijk om te begrijpen. Wat vindt deze kieskeurige generatie leuk? Wat werkt? Wat niet? We hebben alles verzameld dat wij weten over Gen Z.
Laten we beginnen bij het begin. Gen Z, ook wel bekend als Generatie Z of ‘Zoomers’ werd geboren tussen de jaren 1996 en 2010. Het is de eerste generatie die nooit een wereld heeft gekend zonder internet. Ze groeiden op met smartphones, computers en apps en werden praktisch gekweekt met een Iphone aan hun zijde.
Daarnaast groeide Gen Z op in een wereld vol financiële en politieke problemen. Ze werden al op vroege leeftijd geconfronteerd met oorlog en crisis, wat ervoor zorgde dat ze realistischer in het leven staan dan vroegere generaties. Ze zijn bezorgd om de wereld waarin ze leven, maar vastberaden om er iets aan te veranderen. Dit verklaart meteen ook waarom Gen Z zo veel bezig is met duurzaamheid en verkiest om vaker tweedehands te winkelen.
De snel evoluerende wereld waarin Gen Z opgroeide, zorgde ervoor dat ze flexibel werden en sneller openstaan voor verandering. Ze kunnen zich aan situaties aanpassen zonder hun identiteit te verliezen of hun waarden te compromitteren. Ze hebben een uniek vermogen ontwikkeld om te navigeren in onzekerheid en nieuwe ideeën te omarmen, terwijl ze toch trouw blijven aan hun principes.
Massamarketing? Vergeet het. Iets dat Gen Z lastiger maakt om te begrijpen, is het feit dat ze niet echt geloven in “mainstream”. Bij Gen Z draait het net om subculturen en niche communities. Groepen die mensen samenbrengen op basis van specifieke interesses, geloven, stijlen, voorkeuren en meer. Op dit moment kan je ze indelen in 5 overkoepelende categorieën met elk nog eens verschillende subculturen: gaming, entertainment, mode, schoonheid en educatie.
Platformen als TikTok en Discord hebben zich volledig aan deze subculturen aangepast. Het algoritme van TikTok plaatst je bijvoorbeeld automatisch in een soort subcultuur. Als je de app genoeg over jezelf hebt verteld, zie je alleen dingen waar jij ook echt om geeft. Discord daarentegen laat gebruikers toe om servers te joinen en verschillende kanalen aan te maken voor verschillende interesses. Zo kun je gewoon lid worden van servers om mensen te vinden met dezelfde interesses of waarden en enkel chatten in kanalen waarin je geïnteresseerd bent.
Maar die shift naar niche communities en subculturen betekent natuurlijk ook een shift in marketing. Je campagne moet veel specifieker. Probeer je de gamer girls te bereiken? De E-gamers? De cosy gamers? Hoe specifieker jij jouw campagne of boodschap maakt, hoe beter.
Zo vermijd je cringe en irrelevante content:
Vertel hen wie je bent en waar je voor staat… En MEEN het.
Er is niets dat Gen Z vreselijker vindt dan een merk dat zich probeert voor te doen als iets dat ze helemaal niet zijn. Neem Rainbow washing hier als voorbeeld; merken doen niets liever dan op de ‘Pride bandwagon’ springen en verkopen plots massaal regenboogkleuren. Maar dit doen ze zonder ook echt iets te doen voor de LGBTQ-community. Het is niet de bedoeling dat je waarden of zogezegde “steun” als een soort kans ziet voor je marketing. Vertel wie je echt bent, waarin je echt gelooft en toon dit aan de wereld. Wanneer Gen Z ontdekt dat een merk niet oprecht is, zullen ze snel hun interesse verliezen en naar andere merken overschakelen. Meer nog, ze zijn niet bang om jou en de wereld op je leugens te wijzen. So you better watch out.
Bied hen onweerstaanbare deals
Net omdat ze opgroeiden in crisistijden, gaat Gen Z voorzichtiger met hun geld en tijd om. En dat is precies waarom ze moeilijker te overtuigen zijn. Om hun harten te veroveren, moet je ze exact vertellen wat ze krijgen wanneer ze jouw product kopen. Bied hen exclusieve kortingen, kleine cadeautjes bovenop hun bestelling, bewijs hen wat jouw product nu precies zo duurzaam maakt…
Zoals eerder vermeld, is Gen Z ook bezorgd om de planeet. Daarom proberen ze zo duurzaam en ecologisch mogelijk te leven en verkiezen ze onder andere om tweedehands te shoppen. Voor een merk kan dit een uitzonderlijke kans zijn om opgeknapte of vintage producten aan te bieden.
Wees snel en duidelijk
Wanneer je opgroeit in een wereld waarin boodschappen praktisch naar je hoofd worden geslingerd, is het moeilijk om net die boodschappen te vinden die jou proberen te bereiken. Gen Z heeft al heel vroeg geleerd om content te scannen. Als iets niet duidelijk is vanaf het eerste moment, kan je het dus meteen vergeten!
Vertel wat andere mensen denken
Zoals we eerder al hadden vermeld, denkt Gen Z goed na voor ze geld uitgeven. Voor ze echt overgaan tot aankoop, zoeken ze op hoe anderen iets ervaren. Vandaar ook de kracht van de influencers! Maar influencers zijn uiteraard niet the only way to go. Door reviews van andere kopers aan je website toe te voegen, maak je het leven van potentiële Gen Z klanten eenvoudiger. Zo hoeven ze namelijk helemaal niet zelf op zoek naar betrouwbare reviews! Hoe meer reviews je verzamelt, hoe groter de kans dat Gen Z een klant wordt!
Wees aanwezig en up-to-date
Gen Z leeft snel en verwacht dat merken altijd mee zijn. Indien dit niet het geval is, geraken ze al snel verveeld. Maar wat nog slechter is? Wanneer je publiek je niet eens kan vinden! Als merk is het van essentieel belang om te zijn waar je publiek is. Wanneer je niet op social media zit, Gen Z’s thuisbasis, mis je dus heel wat kansen. Voor hen is online contact bijna net zo belangrijk als face-to-face contact. Hoogtijd dus om te beginnen posten op Instagram, TikTok en Twitter!
Hoe eenvoudiger, hoe beter
Gen Z houdt het leven liever eenvoudig. Wanneer ze eindelijk besloten hebben om tot aankoop over te gaan, willen ze dit zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen doen. Ze willen niet nog eindeloos moeten scrollen door verwarrende websites, nog zo’n honderd stappen volgen of nutteloze teksten lezen… Ze willen duidelijke instructies en zo weinig mogelijk tussenstappen. Maak dus dingen niet ingewikkeld als dit niet nodig is. Hou je webshop zo simpel mogelijk.
Wees persoonlijk
Voor Gen Z is originaliteit van enorm belang. Ze zijn trots op hun individualiteit en willen zo zo uniek mogelijk zijn. Ze willen allesbehalve verdwijnen in de massa. Als merk kan je hier volop op inspelen door gepersonaliseerde items aan te bieden. Zelfs de allerkleinste persoonlijke details die per item verschillen, maken producten interessanter en aantrekkelijker om te kopen.
Heb PLEZIER
Als je één ding kan zeggen over GenZ, dan is het wel dat ze zichzelf niet al te serieus nemen. Ze hebben graag plezier en waarderen het dan ook wanneer een merk dit ook kan doen. Neem Duolingo als voorbeeld. De app’s mascotte, een groen vogeltje, is uitgegroeid tot een waar TikTok fenomeen. En Gen Z is er he-le-maal weg van. Hoe gekker de content, hoe beter. Maar spring niet op elke trend. Probeer je eigen, originele content te verzinnen. Het enige dat telt is dat de content toont wie jij bent én dat het vooral ook toont dat achter een merk ook gewoon mensen van vlees en bloed schuilen.
Dus ja, Gen Z kan misschien wel net een tikkeltje ingewikkelder zijn dan je gebruikelijke publiek. Ze zijn quirky, hebben een sterke visie en een specifiek idee van hoe jouw merk er uit kan zien. Maar ze zijn alles behalve onmogelijk. Zodra je hun en hun unieke subculturen leert kennen, komt alles helemaal goed.
Ben je toch nog niet helemaal klaar om Gen Z nu zelf te veroveren? Contacteer ons, wij kunnen helpen!
Ons kantoor
Ferdinand Lousbergskaai 106/20
9000 Gent
België
hello@superkraft.be
+32 9 330 07 33