Foto's maken in de Instagram-app zelf, die bewerken met de glorieuze Valencia-filter en een sh*tload aan hashtags toevoegen aan onze captions... Het lijkt wel alsof we allemaal onze oude sociale gewoontes volledig overboord hebben gegooid. Maar zijn hashtags echt iets wat we moeten vergeten? Wat als we je vertellen dat ze eigenlijk zelfs essentieel kunnen zijn voor je sociale strategie?
Om het belang van hashtags te kunnen benadrukken, moeten we misschien eerst nog eens overlopen hoe ze nu precies werken. Zodra je een hashtag aan een social post toevoegt, voeg je een soort label toe dat je linkt aan andere, gelijkaardige content. De hashtag beïnvloedt het Instagram algoritme en brengt jouw content naar gebruikers die misschien geïnteresseerd zijn. Daarnaast voedt die ook de zoekresultaten op de explore page!
Hashtags helpen bij het creëren van engagement, de optimalisatie van je content en het bereiken van je doelgroep. Dit betekent - meestal toch - ook meteen meer klanten! Hashtags helpen je ook bij het uitbouwen van een community en maken de zoektocht naar UGC content heel wat eenvoudiger. Maar… Je moet er wel even goed over nadenken.
Een tijdje geleden werd door Instagram zelf aangeraden om 3 tot 5 hashtags te gebruiken per post, hoewel je er eigenlijk 30 kan voorzien. Dus wat is nu echt die perfécte hoeveelheid hashtags? Volgens onderzoek van het platform Later, brengen 20 hashtags je het grootste bereik op. Maar dit betekent niet dat je ook echt 20 hashtags moét voorzien bij elke post. Focus op kwaliteit, relevantie en hashtags die gewoon bij jouw content passen. Of dat er nu 3, 5 of 14 zijn!
Om te bepalen welke hashtags je nu precies wilt gebruiken, moet je echter wel goed opletten. Meer nog, je kan echt onderzoek voeren om de juiste hashtags te vinden. Door keywords te zoeken die relevant zijn voor jouw merk, kan je populaire content scannen en ontdekken welke hashtags zij gebruiken. Wees dan ook niet bang om je hierdoor te laten inspireren!
Een andere manier om onderzoek te doen naar hashtags is door gewoon een hashtag die je eventueel wilt gebruiken in te geven in de Instagram zoekbalk. Zo zie je meteen hoe vaak een hashtag wordt gebruikt. Wordt een hashtag meer dan 200 miljoen keer gebruikt? Dan verdwijnt jouw content waarschijnlijk in de massa. Wordt een hashtag slechts 2 keer gebruikt? Dan gaat niemand je post ooit vinden. Dus ga op zoek naar hashtags die vaak gebruikt worden, maar ook niet te vaak. Wij raden bijvoorbeeld hashtags aan die tussen de 10.000 en 20.000 keer werden gebruikt.
Tenslotte, het maakt niet uit waar je de hashtags die je hebt gekozen, plaatst. Of je nu zo trots bent op je hashtags en ze direct in je caption wilt of je ze liever verstopt in de eerste reactie… Alles werkt voor het Instagram algoritme.
Dus in tegenstelling tot wat velen geloven, zijn hashtags nog helemaal alive and kicking in 2023! Ze zijn gewoon een extra stap in je social strategie. Doe onderzoek, gebruik ze juist en vergeet ze achteraf ook niet te analyseren. En nu; #LetsGetHashtagging
Ons kantoor
Ferdinand Lousbergskaai 106/20
9000 Gent
België
hello@superkraft.be
+32 9 330 07 33